1
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران برگزار شد

دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است

  • کد خبر : 3561
  • 08 اردیبهشت 1403 - 10:07
دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است
یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران در بندرعباس به میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های نخبگان و دانشجویان در زمینه تولید و تجارت حوزه اقتصاد دریاپایه گفت: حدود ۳۰ درصد کشور در کناره‌های سواحل دریا در حال زندگی هستند و بیش از پنج هزار کیلومتر از کشور را نوار ساحلی تشکیل داده است اما متاسفانه به نسبت سایر کشورهایی که دارای ظرفیت‌های مشابه هستند، فاصله زیادی داریم.حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود :  تمدن نوین اسلامی بدون توجه به ظرفیت‌های دریا ایجاد نخواهد شد و در این زمینه بخش خصوصی نقش محوری دارد. وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی با اعتماد به مردم حل می‌شود  که می بایست در تولید و تجارت از تجربیات دانشمندان و دانشگاهیان و نخبگان استفاده کرد. حجت الاسلام و المسلمین  عبادی زاده دررابطه با قوانین و مقررات دست و پا گیر، بروکراسی و کاغذبازی‌های اداری گفت: باید این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گیرد تا شرایط تولید و فعالیت اقتصادی تسهیل شده و زمینه مشارکت مردم افزایش یابد. وی  تاکید کرد: نیازمند مدیران ریسک‌پذیر و شجاع در عرصه اقتصادی هستیم که توانایی حل مشکلات را داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین  عبادی زاده ادامه داد: مدیرانی که قدرت ورود به فعالیت‌های بزرگ را نداشته و ترک فعل کنند و همچنین تماشاگر باشند به درد این عرصه نمی‌خورند. وی با تأکید بر اینکه مدیران دولتی  بایستی تصدی‌شان را این بخش‌ها کاهش داده و به صفر برساند، گفت: دولت فقط باید نقش نظارتی، هدایت، حمایت و سیاستگذاری داشته باشد و کارها به بخش  خصوصی واگذار شود. عبادی‌زاده با بیان اینکه  تعاونی‌های تولید، توزین و تجارت باید زیر چتر حمایت دولت باشد، اظهار داشت: توسعه فضای کسب و کار مردم بهترین عامل رونق تولید است، گلایه‌مندی و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرد. امام جمعه بندرعباس  یادآور شد: بکارگیری از مزیت شیلات راه برون رفت از چالش‌های اقتصادی است،درعرصه شیلات و صید وصیادی از گذشته تاکنون از روش‌های سنتی استفاده می‌شود که کافی نیست و بایستی جهت‌دهی بر اساس علم و دانش با مشارکت مردم  انجام شود. نماینده ولی فقیه در هرمزگان با قدردانی از اتاق بازرگانی هرمزگان و دانشگاه هرمزگان در برگزاری این کنفرانس علمی گفت:در کمترین دوران چنین همایش‌ها و کنفرانس هایی را با حمایت اتاق بازرگانی در هرمزگان درحوزه علم، عمل و نظر شاهد بودیم که این نشان تحول بزرگ در استان است. وی افزود: دانشگاه هرمزگان به عنوان قطب تولید علم در اقتصاد دریامحور است و امیدواریم در کنار حمایت های ارزشمند اتاق بازرگانی هرمزگان در عرصه علم در آینده‌ای نزدیک در کشور بدرخشد.

 رفع موانع قانونی در حوزه اقتصاد دریامحور

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم  از محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان و تیم مدیریتی شان در اتاق بازرگانی هرمزگان و استفاده از ظرفیت دانشگاهیان در حوزه اقتصادی قدردانی کرد و گفت: اتاق بازرگانی در مسیر علمی و صحیح حرکت می‌کند ومجمع نمایندگان استان نیز همراه اتاق بازرگانی است.مرادی یادآور شد: برگزاری این کنفرانس بعد از ۱۰ سال در استان هرمزگان با میزبانی اتاق بازرگانی استان یک قدم بسیار بزرگ و قابل تقدیر است و با توجه به کارکردهای بسیار زیاد دریا امید است بتوانیم از این ظرفیت بی‌نظیر استفاده بهینه کنیم. مرادی تصریح کرد: از ۱۳ شهرستان هرمزگان، ۹ شهرستان ساحلی است که این نشان از ظرفیت‌های بالا درعرصه‌های  دریامحور، تجارت و گردشگری دریایی و صیادی این استان دارد. وی افزود: در برنامه پنجم و ششم توسعه به مساله زیست بوم منطقه توجه شده است که به اشتغال و ماندگاری جمعیت در سواحل و جزایر کمک می‌کند.مرادی عنوان کرد: اگر اقتصاد دریامحور در حوزه‌های مختلف  به خوبی مدیریت شود بخش بزرگی از دغدغه‌های کشور مرتفع می‌شود.نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با رفع موانع قانونی در حوزه اقتصاد دریامحور اذعان داشت:آمادگی داریم در بخش هایی از حوزه اقتصاد دریامحورکه  نیاز به اصلاح یا تصویب قانون باشد، بطور حتم پیگیری کنیم. مرادی به درآمد آبزی‌پروری  اشاره‌ای داشت و گفت: در برنامه‌های پنج ساله توسعه به آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس توجه شده است و باید  حداقل ۲۰ میلیارد دلار از این حوزه درآمد داشته باشیم که این درآمد به اندازه‌ای خواهد بود که بتوانیم با آن  دو پالایشگاه ۳۰۰هزار بشکه‌ای را راه اندازی کنیم. وی افزود : تولید ۲۰۰هزارتن پرورش ماهی در قفس، تکلیف مجلس به دولت بود که فقط حدود ۲۰ هزار تن تولید شد.وی اضافه کرد: وزیر جهاد کشاورزی بهانه تولید قفس، تور و بچه ماهی در خارج از کشور را داشت که به آن‌ها ثابت کردیم در کشور خودمان توان تولید قفس و تور را داریم و کیفتش بهتر از خارجی‌هاست که توسط شرکت‌های دانش بنیان و شرکت های توانمند داخلی تولید شده اند.

 نقش هرمزگان در اقتصاد دریامحور

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان هم در این کنفرانس گفت: دریامحوری یکی از پایه‌های رونق اقتصادی است و بخش خصوصی در زمینه آبزیان فعالیت‌های خوبی داشته است. محمدرضا صفا افزود: برای حفظ ذخیره‌گاه آبزیان طرح‌های پرورش ماهی در قفس و ساخت مکان‌های ذخیره سازی و لاروگیری صورت گرفته است. وی به نقش هرمزگان در اقتصاد دریامحور و تاکیدات نظام بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های این بخش اشاره‌ای داشت و با تاکید بر این که در برخی حوزه‌های چرخه تولید ماهی در قفس با کمبودها و محدودیت‌هایی مواجهیم که می‌بایست برای رفع آن‌ها به خصوص در زمینه تولید بچه ماهی همت گماریم، فرصت برگزاری این کنفرانس را گامی در راستای نزدیک ساختن تولیدگران این بخش با حوزه‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان برشمرد.

 برگزاری کنفرانس‌ها درراستای حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست  

رئیس انجمن ماهی شناسی ایران نیز با بیان اینکه  انجمن ماهی شناسی ایران هم جهت  با سیاست‌های کلی نظام مبنی بر توسعه دریامحور، این کنفرانس‌ها را برای به حداقل رساندن آسیب‌های محیط زیست در استان‌های ساحلی  برگزار کرده است گفت: ۳۰۰ نوع تنوع زیستی ماهیان در آب‌های داخلی ایران وجود دارد که هرمزگان به علت همجواری با سواحل سهم قابل توجهی در این تنوع زیستی داراست. سهیل یکدلی با اشاره به اینکه تنوع زیستی ماهیان در خلیج فارس بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ گونه است، یادآور شد: همچنین در دریایی عمان بیش از هزار و ۵۰ نوع تنوع زیستی ماهیان وجود دارد. وی در خصوص پرورش ماهی در قفس که به حفظ زیست بوم دریایی کمک می‌کند صحبت کرد و افزود:صید کوسه ماهی‌ها یک خطر برای این گونه از ماهیان است.

 راه‌اندازی پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک 

دبیر علمی یازدهمین کنفرانس ماهی شناسی ایران در این مراسم با اشاره به راه‌اندازی پژوهشکده مطالعاتی مکران در سیریک  گفت: در پژوهشکده مکران  ظرفیت‌های منطقه برای افزایش و جهش تولید بررسی می‌شود. ایمان سوری نژاد هدف از برگزاری این کنفرانس  دو روزه را هماهنگی بین جوامع علمی و دانشگاهی با تولید کنندگان و بهره وران ذکر کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه استان  هرمزگان رتبه نخست را در بسیاری از فعالیت‌های آبزی پروری از جمله پرورش میگو در کشور دارد در نشستی که با تولید کنندگان، بهره برداران، محققان دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی داشتیم قرار شد جهت بدست آوردن نتایج ملموس که بتواند در آینده راهگشا باشد این کنفرانس در هرمزگان برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه خروجی این کنفرانس در آینده راهگشای فعالیت‌های شیلاتی در کشور است ادامه داد: در دوره‌های قبل برگزاری این کنفرانس مسائل مختلف بیان شد اما مشکلی که وجود داشت در استان‌های جنوبی کشور که سهم عمده ای از فعالیت‌های شیلاتی در این استان ها انجام می‌شود تاکنون کنفرانس ماهی شناسی برگزار نشده بود.

به گفته سوری نژاد محورهای این  کنفرانس، تبارشناسی، حفاظت و تنوع زیستی، ژنتیک و زیست فناوری، زیست شناسی، بوم شناسی و جغرافیایی زیستی، تکثیر و پرورش، فیزیولوژی و تغذیه، تکنولوژی صید، مدیریت صید و ارزیابی، توسعه پایدار، اقتصاد دریامحور، فرآوری محصولات شیلاتی، ایمنی غذایی، ماهیان زینتی و بهداشت و بیماریها بود.وی این را عنوان کرد که در این کنفرانس دو روزه نشستهای تخصصی پرورش ماهی در قفس، تولید، اشتغال پایدار جوامع محلی، امنیت غذایی، بازمهندسی ساختار استخرهای پرورش میگو به منظور ارتقای مدیریت بهداشتی مزارع و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان نیز برگزار شد. گفتنی است: در این کنفرانس دو روزه (۴و ۵ اردیبهشت) مسوولان، اندیشمندان، نخبگان، دانشگاهیان، اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی حضور داشتند.

لینک کوتاه : http://simayemakran.ir/?p=3561

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.