2

دستگاه شتاب‌نگار در ۱۰ منطقه لرزه خیز استان هرمزگان نصب شد

  • کد خبر : 3033
  • 24 اسفند 1402 - 10:53
دستگاه شتاب‌نگار در ۱۰ منطقه لرزه خیز استان هرمزگان نصب شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از توسعه ۱۰ ایستگاه شتابنگار نسل جدید در سطح استان داد.

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان امروز با بیان اینکه اندازه گیری اولیه حرکت زمین در اثر زلزله، توسط دستگاه شتابنگار ثبت می شود اظهار داشت: بر همین مبنا توسعه و بروزرسانی ایستگاه‌های شتابنگار برای استان بسیار با اهمیت و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه هر گونه اقدامی در جهت مطالعه زمین‌لرزه‌ها و طرح‌های پیشگیرانه در برابر زلزله متکی به شبکه‌های شتاب‌نگاری و لرزه نگاری است گفت: با مطالعه زلزله­‌های گذشته و گسل های موجود در مناطق مختلف استان و‌اطلاعات ثبت شده توسط دستگاههای شتابنگار، شهرهای مختلف استان را از لحاظ میزان خطر لرزه­‌ خیزی در پهنه با خطر لرزه خیزی زیاد قرار داده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: نکته مهم در پهنه‌بندی خطر زلزله این‌است که پهنه‌های خطر زلزله بر اساس میزان شتاب زلزله از هم تفکیک پیدا می‌کنند و این امر اهمیت شتاب زلزله و ایستگاه‌های شتابنگاری را روشن می‌سازد.

وی با تاکید بر اینکه در استان گسل‌های لرزه‌زا و مهمی وجود دارد، اظهار کرد: اصلی‌ترین گام برای بررسی این گسل‌ها به غیر از مطالعات زمین‌شناسی، مطالعات شتابنگاری ولرزه نگاری است که باید با تعداد زیادی دستگاه ‌شتابنگار رفتار لرزه‌ای این گسل‌ها بررسی شود.

حسن زاده با اشاره به توسعه ایستگاه شتابنگاری در استان تاکید کرد: با نصب شتابنگار در تمام نقاط مدنظر، گام بعدی راه اندازی اتاق مانیتورینگ در استان هرمزگان است، تا بفهمیم که کدام منطقه و ناحیه و یا بخشی از شهر بر اثر این زلزله بیشترین خسارت به آن وارد شده است،بر اساس این اطلاعات ارسالی نیروهای امدادی، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

حسن زاده با تاکید بر لزوم توجه به مطالعات رفتارنگاری لرزه‌ای شریان‌های حیاتی استان در زمان زلزله، گفت: بنادر،پل‌های بزرگ، خطوط انتقال نفت و گاز،نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در هنگام زلزله در صورتی که تخریب شوند، می‌توانند خسارات زیادی را به بار بیاورند؛ از این رو حتما باید مجهز به دستگاه‌های شتابنگار شوند تا با استفاده از این دستگاه‌ها رفتار لرزه‌ای آنها مورد بررسی قرار گیرد و ثبت این داده‌ها می‌تواند در طرح‌های مقاوم‌سازی و ساخت و سازهای مشابه موثر باشد.

مدیرکل بحران استان هرمزگان با بیان فرآیند تکمیل پازل نصب دستگاه‌های شتابنگار و تامین‌مالی در استان در دستور کار است گفت: همچنین با کمک «پایش سامانه پاسخ سریع» امکان تصویرسازی از وضعیت شهر قبل، حین و پس از وقوع زلزله بزرگ را برای نیروهای مدیریت بحران شهر استان فراهم می‌شود.

گفتنی است استان هرمزگان دارای ۲۳ ایستگاه شتابنگار نسل جدید و ۳۳ ایستگاه شتابنگار دیجیتال است که با نصب و آماده سازی زیر ساخت این ۱۰ ایستگاه تعداد ایستگاه‌های شتابنگار استان به ۶۶ ایستگاه خواهد رسید همچنین در فاز ششم بناست در بهار سال آینده ۶ ایستگاه در غرب هرمزگان نیز به شتابنگار مجهز شوند.

لینک کوتاه : http://simayemakran.ir/?p=3033

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.